facebookcrowdfundingproject



Wat is crowdfunding?

Crowdfunding is het investeren met of uitlenen van relatief kleine bedragen door een grote groep investeerders aan particulieren, verenigingen en goede doelen of ondernemingen, meestal via een online platform. In canada noemen ze het heel toepasselijk sociofinancement.  


Het is een manier om voldoende geld te verzamelen om een project te kunnen starten en financieren. Het idee is dat je met veel kleine investeerders, zonder tussenkomst van een bank, een startkapitaal bij elkaar brengt om een bepaald project te kunnen starten.


Als je geld belegt bij een bank dan ben je niet geangageerd in iets ...  en je vertrouwt blindelings op de bank.   Bij crowdfunding kies je persoonlijk een projekt uit. Je voelt je ook niet als een simpele donateur voor één  of ander goed doel. Je neemt zelf de beslissing om in een projekt te stappen waarin je gelooft. Je speelt echt mee !  Je groeit ook samen met het projekt mee en dat voel je want de interesten op je investering  liggen hoger dan bij een bank.  Je hebt dan ook geen bankwaarborg maar wel de garantie van al die vrijwilligers die zich inzetten voor het projekt en heel belangrijk ook : je eigen instinkt.


Het is inmiddels als dusdanig ingeburgerd in de Nederlandse en Belgische samenleving, dat het al in de Dikke van Dale staat. Dit omschrijft het als: ‘financiering door een groot aantal kleine financiers die geworven zijn via oproepen in sociale media e.d.’.


Varianten

Voor verenigingen en goede doelen worden hoofdzakelijk gebruikt :  

  • Doneren: geld schenken aan een goed doel. Geldgevers nemen afscheid van het geld maar hebben wel direct zicht op waar hun geld naar toe gaat
  • Sponsoring en reward based: ondersteunen van een project, tegen een (niet-financiële) tegenprestatie. Het financiële aspect is hierbij onderschikt en geldgevers voelen zich moreel verbonden met het doel wat de aanvrager nastreeft
  • En dan zijn er in beide gevallen telkens 2 bijkomende mogelijkheden :                                                                          1. als het benodige geld niet tijdig wordt opgehaald gaat alles verloren ofwel                                                                    2.  is er een alternatief voor het geval het benodigde geld niet wordt opgehaald ( dit geldt bvb voor de projekten van Le                                     Village  Catalan )   

Wat is er speciaal aan het via facebook gelanceerde  crowdfundingproject van de vzw Country Club Catalan ?


Ten 1ste : het valt onder de variant 'sponsoring'  dus iedereen die meewerkt ontvangt iets voor zijn geld.


Ten 2de :  de 5 projekten van het crowdfundingpaltform Le Village Catalan behoren allemaal tot 1 enkele eigenaar : de vzw Country Club Catalan. Als 1 van de projekten niet het nodige geld ophaalt waar het projekt in andere gevallen verloren zou gaan en de investeerders niet weten waar hun geld dan blijft, blijft het geld in dit geval tot de laatste cent in de vzw.  De vzw Country Club Catalan is immers een in Frankrijk geregistreerde vzw volgens de franse wet van 1 juli 1901 die bepaalt dat alle gelden in de vzw moeten blijven en dat geen van de beheerders zich persoonlijk mag verrijken op grond van de vzw.  De projekten zullen dus nooit helemaal verloren gaan maar zullen dan in kleinere vorm een plaats vinden binnen het geheel van Le Village Catalan en kunnen later verder worden uitgebouwd. 

Waarvoor gebruiken mensen het?

Waarvoor mensen crowdfunding inzetten verschilt. Zo kun je er als particulier gebruik van maken, maar ook als ondernemers, stichting of goed doel. Hieronder vind je een rijtje met de meestgehoorde doelen:

  • Creatieve projecten (film, muziek en theater)
  • Maatschappelijke projecten (speeltuin of school)
  • Consumentenprojecten (persoonlijke lening, aanschaf auto, uitbouw van een huis)
  • Projecten voor duurzame energie
  • Duurzame ondernemingen
  • Vastgoedprojecten
  • Goede doelen



Hoeveel geld haalt men op?

Crowdfunding groeit hard, in de eerste helft van 2018 zelfs met 55%. Er werd over ong. 4500 campagnes maar liefst 154 miljoen euro opgehaald met een gemiddeld bedrag van 103.000 euro per project.



Waarom kiezen ondernemers ervoor?

Ondernemers en verenigingen gebruiken crowdfunding in de meeste gevallen, omdat ze geld nodig hebben voor een nieuw projekt. 

  • Deze financieringsvorm werft niet alleen geld, maar ook klanten, feedback en ambassadeurs.  Als u mensen meteen wil betrekken in uw projekt dan is crowdfunding bijna een must geworden !  Het zijn mensen die in uw projekt geloven, zij delen een visie met u, zij staan achter u om het doel te behalen en op hun steun kan u rekenen. 
  • Crowdfundingplatforms hebben vaak duidelijke criteria en werken snel.
  • Door crowdfunding te gebruiken ben je onafhankelijk van de bank als financier




Crowdsourcing

Crowdfunding is gebaseerd op de marketingterm crowdsourcing. Dit betekent dat de consumenten bepalen hoe een product dat nog in de ontwikkelingsfase is er uiteindelijk uit komt te zien of dat consumenten bepalen welke marketingconcepten de moeite waard zijn. Dit laatste is ook waar crowdfunding op is gebaseerd. Een crowdfundingplatform zoals Le Village Catalan biedt verschillende projecten aan waaruit investeerders kunnen kiezen. Zo bepaalt de mensenmassa welke projecten geloofwaardig genoeg zijn om erin te investeren, zodat deze projecten zich verder kunnen ontwikkelen.



Ontstaan

Crowdfunding werd in de achttiende eeuw geboren op het gebied van liefdadigheidsacties. Een van de eerste opmerkelijke projecten die door crowdfunding werden gefinancierd, was het Vrijheidsbeeld !

Het begrip crowdfunding is zich begin van de 21e eeuw snel gaan uitbreiden. In de Verenigde Staten wordt het vooral (en in de beginjaren zelfs uitsluitend) gebruikt voor artiesten in de kunst, film, literatuur of muziekindustrie.  Sella Band was een platform voor crowdfunding van muzikanten.

Het succesverhaal bij uitstek is Kickstarter. Kickstarter is soortgelijk aan SellaBand met het verschil dat Kickstarter zich richt op creatieve projecten in het algemeen en niet alleen op de muziekindustrie. Kickstarter heeft eraan bijgedragen dat veel artiesten zichzelf hebben kunnen ontwikkelen. In 2013 ging er al 355 miljoen euro om aan projecten in Kickstarter.

Dit soort financiering werd door Time Magazine verkozen tot de beste uitvinding van 2010 en werd vervolgens in de Verenigde Staten door Barack Obama goedgekeurd, die de Jumpstart Our Business Startups Act implementeerde.

In de gehele Amerikaanse markt ging in 2010 meer dan 1 miljard dollar om in crowdfunding. In een periode van ongeveer vijf jaar is het totale bedrag dat in crowdfunding omgaat enorm hard gestegen en de verwachting is dat dit bedrag explosief zal blijven stijgen in de komende jaren. Het duurde tot 2009 tot crowdfundingplatformen buiten de Verenigde Staten ontstonden. Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland waren de eerste landen in Europa die crowdfunding overnamen. 


Crowdfunding in België

Wat crowdfunding betreft loopt België nog achter in vergelijking met de omliggende landen maar is wel met een inhaalslag bezig. In 2013 haalde Belgische bedrijven en verenigingen amper 1,1 miljoen euro op. Een bekend voorbeeld van geslaagde crowdfunding is de schaatser Bart Swings. Met de oproep dat hij zonder geld niet naar de Olympische Spelen zou kunnen gaan, haalde hij 75.000 euro op.

In 2014 was er sprake van een bedrag van 2,2 miljoen euro aan investeringen. Dat bleek uit een onderzoek van KPMG.  In 2015 steeg het bedrag naar zo'n 10 miljoen en in 2016 werd er 29,9 miljoen opgehaald voor 1194 crowdfunding-projecten, waarbij er gemiddeld voor 25.000 per project werd opgehaald.

Bij een onderzoek in 2017 bleek dat driekwart van de Belgen weet wat crowdfunding is, maar geen platform bij naam kan noemen.


Crowdfunding in Frankrijk

Op het gebied van cinema bijvoorbeeld is het eerste gestructureerde voorbeeld van een crowdfundingcampagne in Frankrijk op basis van internetgebruik te danken aan de filmproducenten en ondernemers Guillaume Colboc en Benjamin Pommeraud van Guyom Corp., voor de productie van hun film Demain la veille, in augustus 2004. De producenten hadden het eerste systeem in zijn soort gelanceerd, via een speciale website waarop internetgebruikers de mogelijkheid hadden om in de aftiteling te worden bijgeschreven, de opname bij te wonen of om een ​​dvd te ontvangen in ruil voor hun bijdrage. De campagne was een doorslaand succes en stelde hen in staat om in een paar dagen bijna de helft van het geld op te halen dat nodig was om de film te maken.

Volgens een onderzoek van de beroepsvereniging van FPF is 56% van de Fransen op de hoogte van crowdfunding en heeft 7% al bijgedragen aan een project. 43% zou klaar zijn om deel te nemen aan een participatieve campagne. Wat betreft de deelnemers aan de campagnes (crowdfunders), heeft een onderzoek met 500 deelnemers aangetoond dat de eerste motivatie om deel te nemen aan crowdfunding-campagnes de zoektocht naar innovaties is.